PER EXEMPLE, EN LES ACTIVITATS D'EXPRESSIÓ ESCRITA ES VALOREN AQUESTS ASPECTES:
- ADEQUACIÓ:
- Registre adequat (grau de formalitat, tractament, context...)
 - El lèxic és ric i adequat al tema
 - Demostra un estil personal
 - El text té la llargada demanada o adequada.
 - El text conté els elements bàsics de la tipologia textual demanada
 - El text presenta les característiques bàsiques de la tipologia textual demanada.
 
 - COHERÈNCIA:
- La informació es presenta de manera clara i entenedora.
 - La informació que aporta és concreta, rellevant i coherent
 - No hi falta ni hi sobra informació
 - Respecta l'ordre lògic (segons la tipologia textual demanada) i el text progressa de forma adequada
 - Totes les idees estan exposades de manera completa
 - No repeteix idees
 
 - COHESIÓ:
 
- Fa un ús correcte dels connectors, especificadors i preposicions
 - Empra de manera correcta els signes de puntuació: majúscula inicial, punts finals, comes, punts, punts i comes, punts suspensius...
 - Fa un ús correcte dels paràgrafs
 - CORRECCIÓ
 
- Usa un lèxic genuí (tenir que, algo, pues...) i precís
 - Aspectes ortogràfics correctes: vocalisme, consonantisme, accentuació i dièresi, apostrofació, contraccions, ús del guionet ...
 
ADEQUACIÓ (tema1)
- Definició: propietat que permet relacionar el text amb el context. Per això es tenen en compte els FACTORS i la INTENCIÓ:
 
- FACTORS----→ són CAMP, MODE I TENOR o, dit de manera més senzilla, TEMA, CANAL I PREPARACIÓ I GRAU DE FORMALITAT i conformen l'ÀMBIT D'ÚS i determinen el REGISTRE
 
- CAMP (tema) pot ser general (quotidià, normal...) o especialitzat (d'un tema específic per exemple física quàntica)
 
- MODE--→ canal (oral o escrit) i preparació (espontani o planificat)
 
- TO-→ relació entre emissor i receptor → grau de formalitat (formal/ informal)
 
  La combinació de tema, canal, preparació i grau de formalitat determina:
REPÀS: ----->
ÀMBIT D'ÚS: acadèmic, administratiu, periodístic, literari, publicitari, privat...
REGISTRE: culte, estàndard, col·loquial i vulgar
EXERCICIS ORALS: 4 i 10 p. 19
- INTENCIÓ →o finalitat (TENOR) del text:--→ què es pretén amb el text?
 
- S'emprarà una FUNCIÓ DEL LLENGUATGE:
 - referencial→ predomina el context-> intercanvi d'informació
 - expressiva→ predomina l'emissor→ expressió d'emocions (sobretot converses)
 - conativa/exhortativa→ es crida l'atenció al receptor→ ordres, suggeriments
 - fàtica→ intenta mantenir el canal→ es manté la conversa, el lligam
 - poètica→ es recrea en la forma d'expressar el missatge → finalitat estètica (literatura)
 - metalingüística→ usa el llenguatge per parlar del codi→ parla de la lengua mateixa (diccionaris, gramàtiques)
 
- que determinarà quin TIPUS DE TEXT:
- narratiu
 - descriptiu
 - argumentatiu
 - expositiu o explicatiu
 - instructiu
 - conversacional
 - predictiu
 - retòric
 
 
REPÀS: ----->
L'ADEQUACIÓ és la propietat en què es relaciona eltext amb el context. 
El text serà adequat o no segons 
el TEMA, 
el CANAL, 
el GRAU DE FORMALITAT 
i la INTENCIÓ COMUNICATIVA. 
Tots aquests factors determinaran 
l'ÀMBIT D'ÚS, 
el REGISTRE, 
la FUNCIÓ DEL LLENGUATGE 
i la TIPOLOGIA TEXTUAL. 
ACTIVITAT. COMPLETA:
EXEMPLE DE TEXT 
 | 
TIPOLOGIA TEXTUAL 
 | 
ÀMBIT D'ÚS 
 | 
REGISTRE EMPRAT 
 | 
poema 
 | 
Retòric 
 | 
literari 
 | 
culte 
 | 
Article d'opinió 
 | |||
novel·la 
 | |||
diccionari 
 | |||
Predicció meteorològica 
 | |||
Llibre de text 
 | |||
Conversa telefònica 
 | |||
Recepta de cuina 
 | |||
horòscops 
 | |||
Eslògan publicitari 
 | |||
notícia 
 | |||
conferència 
 | |||
Debat televisiu 
 | 
examen 
 | 
EXPOSITIU 
 | 
ACADÈMIC 
 | 
ESTÀNDARD 
 | 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada